Nya Zeeland

Nu har vi anlänt till Australiens betydligt mindre och vackrare grannland, Nya Zeeland! Vi har bara varit här i tio dagar men vi älskar det redan, och önskar att vi kunde stanna längre än en månad. Tiden går väldigt fort här och vi har redan hunnit med att uppleva och se många spännande saker. Kiwimänniskorna är ett trevligt folk så det gör det ännu bättre!

Vi började resan i Christchurch, där vi stannade i några dagar. Staden var fin men på grund av jordbävningen som inträffade för några år sedan var stora delar av Christchurch jämnade med marken så det kändes ganska tomt. Det fanns ändå många spännande barer och restauranger. När vi var där spenderade vi som vanligt en hel tid i stans fina parker och gick omkring mycket. Vi åkte även på en liten roadtrip med Amys kompis Annabelle, åt god mat, drack vin och gick på stand-up comedy.

Sedan åkte vi med buss till lake Tekapo, som var väldigt vackert. Vi bodde på ett Hostel precis vid sjön. På eftermiddagen besteg vi mt John och beundrade utsikten. Vi gick även på ett nattpromenad och och kollade på stjärnorna och en gammal kyrka.

Dagen efter det åkte vi tidigt till Mount Cook, det högsta berget i NZ. Det var nog till och med ännu finare än lake Tekapo, och vi bodde i en pytteliten by helt omringad av bergen. Vi gick på en fyra timmar lång vandring längs med glaciärer, forsar och berg.

Därefter åkte vi till Queenstown, en väldigt mysig liten stad, i fem dagar. Vi träffade trevliga människor på hostelet, vilade, och åkte på en dagsutflykt till Milford Sound. Bussturen dit tog lång tid men var väldigt vacker och vi fick många fotostopp. Vi stannade vid sjöar, vattenfall och berg och såg även Nya Zeelands alpina papegoja, Keafågeln. När vi kom fram till Milford sound hoppade vi på en liten färja och åkte genom fjorden. Det var fantastiskt och vi såg både sälar och delfiner.

Dagen efter var även den intensiv, för vi hoppade Nevis bungy jump! Det var otroligt läskigt men en väldigt häftig upplevelse. Vi hoppade ju från 134 meters höjd vilket kändes smått obehagligt, men vi är glada att vi vågade.

Nu är vi i Wanaka, ännu en mysig by mellan bergen vid en klarblå sjö. Vi har vilat upp oss och bestigit ett litet berg, Mount Iron.

Vi åt väldigt goda hamburgare och drack öl i solen på en utomhusrestaurang när vi kom fram till Christchurch

Vi gick på en barrunda och besökte bland annat en utomhus bar med väggar av träpallar och livemusik

Så här ser lite av vår resrutt ut

Mia och Emma i Royal Botanical Gardens

Streetart

Lake Tekapo, på toppen av Mt John

Mt Cook- Hooker Valley vandringen

En välförtjänt öl och pizza efter vandringen

Queenstown

Milford Sound

Så här skräckslagna såg vi nog alla ut innan bungy jumpen!

Efteråt återhämtade vi oss lite på stranden i fina Queenstown

Här drack vi smoothies i Frankton efter en promenad längs med sjön